De DoorKijkWijzer is gereed, het is één groot feest om met dit instrument de klassen in te gaan, IB'ers op te leiden die lef ontwikkelen om echt te oordelen en te bemerken dat het oordeel met open armen wordt ontvangen door leerkrachten. Omdat hun potentie in beeld wordt gebracht, een perspectief om hun eigen talent te ontwikkelen ten behoeve van de kinderen. Ze voelen zich serieus genomen omdat 'het kind spreekt'.

De DoorKijkWijzer is niet evidence based én hij gaat ook niet uit van de beroepscompetenties. Hij is namelijk gebaseerd op persoonlijke waarden, de waarden van de school. Het resultaat is verbazingwekkend groot (maar absoluut niet eenvoudig om uit te voeren). Geen cijfers, geen afvinklijstje, wel een goed verhaal omtrent  de  groeimogelijkheden van deze leerkracht, ingegeven door de kinderen in de concrete lessituatie en het handelen van de leerkracht.  Een magnifieke basis voor vitaliserend integraal personeelsbeleid. 

Bij de DKW gaat het om het doordacht maken van het professioneel handelen van de leerkracht, datgene wat hij  al dan niet 'in de vingers' heeft.  Om dit daadwerkelijk uit te voeren is  training noodzakelijk:  gewaarzijn -een complexe activiteit- waarin het handelen, denken, voelen en waarnemen met alle beschikbare zintuigen, fyaiologie en kennis aan de orde is. 

Dit gewaarzijn ontwikkelen kost tijd, het vraagt scholing, een open houding, een vermogen om 'in de situatie' te zijn, risico niet uit te willen sluiten, en vertrouwen te hebben in de kracht en wijshied van jezelf, je leerlingen en je collega's. 

Nieuwsgierig geworden? Wil je meer weten? Zoek contact. Het scholingsaanbod is gereed.