De afgelopen periode heb ik gewerkt aan de vormgeving van de Opleiding tot Spelpedagoog. Woensdag gaan we van start met het eerste schoolteam.Ik heb er heel veel zin in.

In mijn voorbereidingen ben ik herinnerd aan mijn eigen spel en leren. Hoe ik, door te ervaren, door eindeloze tijd te hebben, door te fantaseren een basis heb gelegd voor nu. Spel als voorloper, als ondersteuner, als voedselbron van al dit leren. Omdat samenzijn, samenwerken, handelen, initiatieven nemen, ontdekken en onderzoeken als vanzelfsprekend zijn ingebouwd in deze alledaagse activiteit van kinderen.

Met de Opleiding tot Spelpedagoog gaan we samen ervaren hoe het spel de waardering krijgt die noodzakelijk is. Het spel-katern, geschreven door Caroline Kal, geeft extra input en onderbouwing aan de bijeenkomsten.

De gevallen sneeuw van zaterdag werkte zeer inspirerend: kinderen die enthousiast naar buiten rennen, om van niet-plakkende sneeuw een sneeuwpop te maken die op zijn kop kon staan en Pietje als naam kreeg.