De afgelopen jaren heb ik succesvol (bijna zwakke) scholen, en scholen die last hebben van terugloop leerlingenaantal,  begeleid naar een vernieuwend onderwijsconcept: kindgecentreerd thematisch werken, geïntegreerd met IPB. Gestaag doorgaande durf ik nu te zeggen: de leerkrachten en directie krijgen dit voor elkaar omdat zij écht anders zijn gaan kijken naar kinderen. Ze weten waar ze voor staan en passen dit toe in hun handelen.

De komende maanden zal ik, samen met Caroline het onderzoek afronden over de invloed van de integrale aanpak op het persoonlijke werkplezier en ontwikkeling van de professionaliteit.

Deze week ontving ik een mail van een leerkracht met 3 foto's van spelende, intens betrokken kleuters. Dit wilde ze delen nadat ze van mij nogal confronterende feedback had gekregen op hoe ze bezig was. Hiervoor gebruik ik de DoorKijkWijzer een instrument wat de potentie van de leerkracht in beeld brengt.  De volgende dag was ik in haar klas. Wat een verschil en ze maakte me zo duidelijk hoe blij ze was met de ontvangen feedback. Vol vertrouwen en met heel veel werkplezier zet ze haar schouders er onder. Juist aan het eind van het schooljaar, zodat ze het met de kinderen goed kan afsluiten. 

 

Marian Koolhaas